- Apple’s nieuwe microvezel poetsdoek van 25 euro kan pas na kerst geleverd worden.
- Dat lijkt misschien een hoge prijs voor een lapje stof, maar deskundigen zeggen dat het onderdeel is van een strategie.
- De Wall Street Journal telde 17 andere Apple-accessoires op de website van het bedrijf die ook voor €25 worden verkocht.
- Lees ook: Na 10 jaar Samsung over naar Apple – dit zijn 3 dingen die ik mis bij het gebruik van mijn nieuwe iPhone 13 Pro
Vroeger leverde Apple dit soort dingen gratis bij zijn producten.
Als je een iMac, een iPad of zelfs een iPhone kocht, kreeg je namelijk een microvezeldoekje met een mooi Apple-logo erop.
Dit najaar introduceerde Apple het accessoire ‘poetsdoekje‘, waarmee je “elk Apple beeldscherm, inclusief glas met nanotextuur, veilig en effectief kunt reinigen”.
Het poetsdoekje kost 25 euro per stuk en is zo’n hit geworden dat Apple’s zachtste kerstcadeau pas half januari weer leverbaar is. Op eBay bieden verkopers de doekjes aan voor drie tot vier keer de oorspronkelijke verkoopprijs – en mensen kopen ze.
Sommigen vinden 25 euro misschien wat duur voor een product dat elders vaak voor een fractie van de prijs of zelfs gratis te vinden is, maar de prijs blijkt een belangrijk onderdeel te zijn van wat de populariteit van het artikel aanwakkert.
De Wall Street Journal vond 18 Apple-accessoires op de website van het bedrijf die voor dezelfde prijs verkocht worden. Veel van deze producten werden, net als bij het poetsdoekje, voorheen bij duurdere technische apparaten geleverd. Het gaat om dingen als koptelefoons en opladers.
Het is vermeldenswaardig dat Apple niet alleen sterk aanbeveelt om dit doekje te gebruiken voor het reinigen van het scherm van de Pro Display XDR met nanotextuurglas van 6.499 euro of de 27-inch iMac met de optionele upgrade van 345 euro voor nanotextuurglas, maar het ook bij die producten levert.
Reparatiewebsite iFixit deed een 'teardown' van het doekje en legde het onder een microscoop om te zien of er verschil is met de vezels van een conventioneel doekje. Hoewel het materiaal dezelfde suède-achtige textuur heeft als de iPad Smart Cover, gaf de site het product een nul op tien voor repareerbaarheid.
Marketingstrategieën aan het werk
Er zijn in feite twee marketingstrategieën aan het werk, die beide al tientallen jaren zorgvuldig door detailhandelaren worden gecultiveerd en die Apple in Amerika heeft geperfectioneerd, aldus de Journal.
De eerste is 'charm pricing.' Dat is de praktijk om prijzen te laten eindigen op het cijfer 9. Door dit te doen krijgen kopers het gevoel dat ze niet teveel betalen. Zo voelt 19,99 euro veel goedkoper dan 20 euro. Apple gaat een stap verder en rond af op hele euro's en dollars.
Vrijwel elke prijs van een Apple product in de Amerikaanse webshop, van een Mac Pro tot een USB-oplader, eindigt met het cijfer 9. Zelfs het goedkoopste accessoire van het merk - een 3,5 mm hoofdtelefoonadapter - kost 9 dollar.
In de Nederlandse webshop werkt het "charm pricing" minder. Daar is het overgrote deel van de accessoires afgerond op 5 euro. De duurdere hardware eindigt wel met regelmaat op een 9, maar kan ook vaak op 10 cent eindigen.
De tweede strategie is de boodschap die de prijs communiceert. Het gaat hier om het idee dat een prijs suggereert dat dit premium producten zijn, aangezien ze meer kosten dan de gemiddelde concurrerende alternatieven.
"Apple wil ervoor zorgen dat hun consumenten zich voortdurend prettig voelen," vertelt e-commerce consultant Abir Syed aan de Journal. Een beetje extra betalen geeft hen "een chique gevoel".
Syed zegt dat de prijs van 25 euro voor het Apple Poetsdoekje zowel de charme-prijs voordelen geeft als communiceert dat het een topproduct is.
'Minder zorgen over lage prijzen met dubbele cijfers'
Gene Munster, een VC bij Loup Ventures, vertelde aan de Journal dat shoppers zich minder snel zorgen maken over lage prijzen met dubbele cijfers in een winkelwagentje dat gemakkelijk kan oplopen tot vier cijfers.
"Als je onder de 20 euro gaat, denken die mensen er geen twee keer over na, zelfs als het product 1 euro had kunnen kosten," zei hij.
Het is onwaarschijnlijk dat Apple had verwacht dat zijn poetsdoek zo viral zou gaan als het deed, maar de prijsstrategie van het bedrijf speelt hier vermoedelijk wel een grote rol in. Het kan dit specifieke stukje stof tot een meme hebben gemaakt van de relatie van het bedrijf met zijn ongewoon toegewijde klanten.